Game Theory. BREAKING DOWN Game Theory. Game teori skaper et språk og en formell analyse for å gjøre logiske beslutninger i konkurransedyktige omgivelser. Begrepet spillet kan være misvisende. Selv om spillteori gjelder rekreasjonsspill, betyr spillbegrepet bare en interaktiv situasjon i hvilke uavhengige aktører deler mer eller mindre formelle regler og konsekvenser. Den formelle anvendelsen av spillteori krever kunnskap om følgende detaljer identiteten til uavhengige aktører, deres preferanser, hva de vet, hvilke strategiske handlinger de får lov til å lage, og hvordan hver avgjørelse påvirker utfallet av spillet. Avhengig av modellen kan ulike krav eller forutsetninger være nødvendige. Til slutt antas hver uavhengig skuespiller å være rasjonell. Spillteori har et bredt spekter av applikasjoner, inkludert psykologi, evolusjonær biologi, krig, politikk , økonomi og næringsliv Til tross for mange fremskritt er spillteori fortsatt en ung og utviklende vitenskap. Effekt på øko nomin og Business. Game teori førte til en revolusjon i økonomi ved å takle avgjørende problemer i tidligere matematiske økonomiske modeller For eksempel krevde neoklassisk økonomi å forstå entreprenørskapsforventning og kunne ikke håndtere ufullkommen konkurranse Spillteori vendte oppmerksomheten vekk fra steady state-likevekt og mot marked prosess. I spillteori må alle beslutningstakere forutse reaksjonen til de som er berørt av beslutningen. I næringslivet betyr dette at økonomiske agenter må forutse reaksjoner fra rivaler, ansatte, kunder og investorer. Et eksempel på spillteori. Oppsett ledere som er ansvarlige av Apple iOS og Google Android bestemmer om du skal samle og utøve duopolistisk makt over markedet for smarttelefonoperativ programvare. Hver bedrift vet at hvis de jobber sammen og ikke snyder hverandre, vil de kunne begrense produksjonen og øke prisene, derved nyter over-normal fortjeneste. En enkel anvendelse av fange s dilemma viser Apple og Google kan ikke opprettholde en stabil likevekt mens de samles sammen, selv under den urealistiske antagelsen om at ingen andre konkurrenter eksisterer eller kan eksistere. Vurder de fire mulige scenariene.1 Både Apple og Google selger avtalt beløp, ikke sny og nyt over-normal fortjeneste.2 Apple selger kun avtalt antall operativprogramvare, men Google selger mengden hvor det mottar maksimal nettoavkastning, kanskje gjennom hemmelige rabatter eller å sette opp et skyggedatterselskap. Google realiserer enda større fortjeneste ved å diskutere å tilby varer på subduopolpriser og Apple mister markedsandel.3 Google gjør det ikke lurt, men Apple innser Apple enda bedre fortjeneste ved å jukse og Google mister markedsandel.4 Både Apple og Google konkurrerer normalt og realiserer normal fortjeneste, om Google ikke snyder , Apple er bedre å jukse og vice versa. Den samme logikken gjelder når det gjelder å diskutere individuelle meglere rådgivere, selgere eller hele firmaer. Teori Strategier for beslutningsprosesser. Spillteori Studien av strategisk beslutningsprosess bringer sammen ulike disipliner som matematikk, psykologi og filosofi. Spillteorien ble oppfunnet av John von Neumann og Oskar Morgenstern i 1944 og har kommet langt siden da. viktigheten av spillteori til moderne analyse og beslutningsprosesser kan vurderes av det faktum at siden 1970 har så mange som 12 ledende økonomer og forskere blitt tildelt Nobelprisen i økonomiske fag for deres bidrag til spillteori. Spillteori er brukt i en rekke felt, inkludert næringsliv, økonomi, økonomi, statsvitenskap og psykologi. Forstå spillteori strategier, både de populære og noen av de relativt mindre kjente lagene er viktig for å øke ens resonnement og beslutningsprosesser i en kompleks verden. Prisen s Dilemma I et nøtteskall. En av de mest populære og grunnleggende spillteoristrategiene er Prison s Dilemma. Dette konseptet utforsker beslutnings - å lage strategi tatt av to personer som ved å opptre i egen individuell interesse, opplever dårligere utfall enn om de hadde samarbeidet med hverandre i første omgang. I Fangeren er Dilemma to mistenkte som har blitt grepet av en forbrytelse, er holdt i separate rom og kan ikke kommunisere med hverandre Åklageren informerer hver enkelt av dem individuelt at hvis han kaller ham Suspect 1 bekrefter og vitner mot den andre, kan han gå fri, men hvis han ikke samarbeider og Suspect 2 gjør, vil Suspect 1 bli dømt til tre års fengsel Hvis begge bekjenner, vil de få en toårs setning, og hvis de ikke bekjenner, blir de dømt til ett års fengsel. Mens samarbeid er den beste strategien for de to mistenkte, når de konfronteres med slike et dilemma viser forskning at de fleste rasjonelle mennesker foretrekker å bekjenne og vitne mot den andre personen i stedet for å være stille og ta sjansen for at den andre parten bekjenner. Spillteori Strategier. Fangeren s Di lemma legger grunnlaget for avanserte spillteori strategier som de populære inkluderer. Matching Pennies Dette er et null-sum spill som involverer to spillere kaller dem Player A og Player B samtidig plassere en krone på bordet, med utbetalingen avhengig av om penniene matcher Hvis begge pennene er hodene eller haler, vinner spilleren A og beholder spiller B s penny Hvis de ikke stemmer, vinner Player B og beholder spiller A s penny. Deadlock Dette er et sosial dilemma scenario som Prisoner s Dilemma i de to spillere kan enten samarbeide eller defekte, dvs. ikke samarbeide i Deadlock, hvis spiller A og spiller B begge samarbeider, får de hver en utbetaling på 1, og hvis de begge er defekt, får de hver en utbetaling på 2, men hvis spiller a samarbeider og spiller b defekter, så får A en utbetaling på 0 og B får en utbetaling på 3 I utbetalingsdiagrammet nedenfor representerer det første tallet i cellene a through d Spiller A s utbetaling, og det andre tallet er det for Spiller B. Deadlock Payoff Matrix. Deadlock er forskjellig fra Pri soner s Dilemma i at handlingen av størst gjensidig nytte, dvs. begge feil er også den dominerende strategien En dominerende strategi for en spiller er definert som en som gir den høyeste utbyttet av en tilgjengelig strategi uansett strategier ansatt av de andre spillerne. Vanligvis kalt eksempel på Deadlock er det at to kjernekrefter forsøker å nå en avtale om å eliminere deres arsenaler av atombomber. I dette tilfellet innebærer samarbeid å overholde avtalen, mens defeksjon innebærer hemmelighet å renegere seg på avtalen og beholde nukleare arsenal Det beste resultatet For en eller annen nasjon er det dessverre å renegere avtalen og beholde kjernevirksomheten, mens den andre nasjonen eliminerer sitt arsenal, siden dette vil gi den førstnevnte en enorm skjult fordel over sistnevnte hvis krigen bryter ut mellom de to. Den nest beste alternativet er for både å mangle eller ikke samarbeide, siden dette opprettholder sin status som atomkraft. Kilde Konkurranse Denne modellen er også co Nceptually lik Prison s Dilemma, og er oppkalt etter fransk matematiker Augustin Cournot, som introduserte den i 1838 Den vanligste bruken av Cournot-modellen er å beskrive et duopol eller to hovedprodusenter i et marked. For eksempel, anta to selskaper A og B produserer et identisk produkt og kan produsere høye eller lave mengder Hvis de begge samarbeider og er enige om å produsere på lave nivåer, vil begrenset forsyning oversette til en høy pris for produktet på markedet og betydelig fortjeneste for begge selskapene. På den annen side, Hvis de mangler og produserer på høye nivåer, vil markedet bli oversvømt og resultere i en lav pris for produktet og dermed lavere fortjeneste. Men dersom man samarbeider, dvs. produserer på lave nivåer og de andre feilene, dvs. surrealistisk produserer på høye nivåer, så er den tidligere bare bryter selv mens sistnevnte tjener et overskudd som er høyere enn om de begge samarbeider. Utbetalingsmatrisen for selskapene A og B er vist tall representerer overskudd i milli ons av dollar Således, hvis A samarbeider og produserer på lave nivåer mens B defekter og produserer på høye nivåer, er utbetalingen som vist i celle b-jevne for selskap A og 7 millioner i fortjeneste for selskap B. Cournot Payoff Matrix. Coordination I samordning tjener spillerne høyere utbetalinger når de velger samme handlingsmåte. Som et eksempel, bør du vurdere to teknologigiganter som bestemmer mellom å innføre en radikal ny teknologi i minneschips som kan tjene dem hundrevis av millioner i fortjeneste eller en revidert versjon av en eldre teknologi som ville tjene dem mye mindre Hvis bare ett selskap bestemmer seg for å fortsette med den nye teknologien, ville markedsopptaket av forbrukerne bli betydelig lavere, og som et resultat ville det tjene mindre enn om begge selskapene bestemmer seg for samme kurs av action Utbetalingsmatrisen er vist under tallene representerer fortjeneste i millioner dollar. Så hvis begge selskapene bestemmer seg for å introdusere den nye teknologien, vil de tjene 600 millioner stykker, mens de introduserer En revidert versjon av den eldre teknologien vil tjene dem 300 millioner hver, som vist i celle d. Men hvis selskapet A alene bestemmer seg for å introdusere den nye teknologien, vil den bare tjene 150 millioner, selv om selskapet B vil tjene 0 antagelig fordi forbrukerne kanskje ikke være villig til å betale for sin nå foreldede teknologi I dette tilfellet er det fornuftig for begge selskapene å jobbe sammen i stedet for alene. Koordinering Utbetaling Matrix. Centipede Game Dette er et omfattende spill hvor to spillere vekselvis får en sjanse å ta den største andelen av et sakte økende pengestopp Centipede-spillet er sekventielt siden spillerne gjør sine trekk hver etter hverandre i stedet for samtidig kjenner hver spiller også strategiene valgt av spillerne som spilte før dem. Spillet avsluttes så snart en spiller tar stash, med at spilleren får den større delen og den andre spilleren får den mindre delen. Som et eksempel, hvis spiller A og spiller B spiller Centipede spillet, anta at spiller A går først og må avgjøre om han skal ta eller passere stashet, som for tiden er 2 Hvis han tar, så får A og B 1 hver, men hvis A går, må beslutningen om å ta eller passe nå være laget av spiller B Hvis B tar får hun 3 dvs. den forrige stash av 2 1 og A blir 0 Men hvis B går, får A nå å bestemme om han skal ta eller passere osv. Hvis begge spillerne alltid velger å passere, hver mottar en utbetaling på 100 på slutten av spillet. Poenget med spillet er at hvis A og B begge samarbeider og passerer til slutten av spillet, får de maksimalt utbytte på 100 hver, men hvis de mistro den andre spilleren og forventer at de skal ta den første muligheten, vil Nash-likevekten forutsi at spillerne vil ta lavest mulig krav 1 i dette tilfellet. Eksperimentelle studier har imidlertid vist at denne rasjonelle oppførselen som spådd av spillteori er sjelden utstilt i virkeligheten. Dette er ikke intuitivt overraskende gitt den lille størrelsen på den første utbetalingen i forhold til den endelige En lignende oppførsel av eksperimentelle fag har også blitt utstillet i Traveller s Dilemma. Traveler s Dilemma Dette er et ikke-null sum spill hvor begge spillerne forsøker å maksimere sin egen utbetaling uten hensyn til den andre avviket av økonom Kaushik Basu i 1994, i Traveller s Dilemma, samtykker et flyselskap til å betale to reisende kompensasjon for skader på identiske gjenstander. De to reisende er imidlertid pålagt å estimere verdien av varen, med minimum 2 og maksimalt 100. Hvis begge skriver ned Samme verdi vil flyselskapet refundere hver av dem. Men hvis verdiene er forskjellige, betaler flyselskapet dem lavere verdi, med en bonus på 2 for den reisende som skrev ned denne lavere verdien og en straff på 2 for den reisende som skrev ned den høyere verdien. Nash-likevektsnivået, basert på tilbaketrukket induksjon er 2 i dette scenariet. Men som i Centipede-spillet, viser laboratorieeksperimenter konsekvent at de fleste deltakere naivt eller othe rwise velg et tall som er mye høyere enn 2.Traveler s Dilemma kan brukes til å analysere en rekke virkelige situasjoner Fremgangsmåten med tilbaketrukket induksjon kan for eksempel bidra til å forklare hvordan to selskaper engasjert i cutthroat konkurranse kan stadig redusere produktprisene lavere i et bud om å få markedsandeler som kan føre til at de påtar seg stadig større tap i prosessen. Supplerende spillteori Strategier. Brystet av kjønnene Dette er en annen form for koordinasjonsspillet som er beskrevet tidligere, men med noen utbetalingsymmetrier. Det innebærer i hovedsak et par som prøver å koordinere kvelden sin ut Mens de hadde avtalt å møte på enten ballspillet mannenes preferanse eller ved å spille kvinnens preferanse, har de glemt det de hadde bestemt seg for, og for å sammensette problemet, kan ikke kommunisere med hverandre. Hvor skal de gå Utbetalingsmatrisen er som vist tallene i cellene representerer den relative graden av nytelse av hendelsen for kvinnen og mannen, henholdsvis for Eksempel celle a representerer utbetalingen når det gjelder nivånivåer for kvinnen og mannen henholdsvis på spillet hun nyter det mye mer enn han gjør. Cell d er utbetalingen hvis begge gjør det til ballspillet, han nyter det mer enn hun representerer c c den misnøye hvis begge ikke bare går til feil sted, men også til arrangementet de liker minst kvinnen til ballspillet og mannen til leket. Brystet av kjønnene Utbetaling Matrix. Diktator Spill Dette er en enkel spill hvor spiller A må bestemme hvordan man deler en pengepremie med spiller B, som ikke har innspill til spillerens beslutning Mens dette ikke er en spillteoristrategi per se, gir det litt interessant innsikt i menneskers oppførsel. Eksperimenter avslører at om 50 beholder alle pengene til seg selv 5 splitt det på samme måte, og den andre 45 gir den andre deltaker en mindre andel Diktatorspillet er nært knyttet til ultimatumspillet, hvor spiller A får en mengde penger, hvorav en del har å bli gitt til spilleren B, hvem kan akseptere eller avvise det oppgitte beløpet. Fangsten er at hvis den andre spilleren avviser det tilbudte beløpet, får både A og B ingenting. Diktator - og ultimatum-spillene holder viktige leksjoner for saker som veldedighetsgodkjennelse og filantropi. variasjon av fange s dilemma der samarbeids - eller defektavgjørelsene er erstattet av fred eller krig En analogi kan være to selskaper engasjert i en priskrig Hvis begge avstår fra prisnedslag, nyter de relativ velstandscelle a, men priskrig vil redusere utbetalinger dramatisk celle d Men hvis A engasjerer seg i priskuttingskrig, men B ikke, ville A ha et høyere utbytte på 4 siden det kan være i stand til å fange betydelig markedsandel, og dette høyere volumet ville kompensere lavere produktpriser. Mellomkrigsutbetaling Matrix. Volunteer s Dilemma I et frivillig s dilemma, noen må gjennomføre en karriere eller jobb for det felles gode. Det verste resultatet er realisert hvis ingen frivillige. For eksempel, vurder et firma hvor accounti Ng svindel er uheldig, men toppledelsen er uvitende om det. Noen junioransatte i regnskapsavdelingen er oppmerksomme på bedrageri, men nøl med å fortelle toppledelsen, fordi det ville føre til at de ansatte som er involvert i bedrageriet blir sparket og sannsynligvis blir straffet. Å være merket som en whistleblower kan også ha noen konsekvenser nedover linjen Men hvis ingen frivillige, kan den omfattende svindelen resultere i selskapets eventuelle konkurs og tap av alles jobber. Spillteori kan brukes svært effektivt som et redskap for beslutningstaking enten i en økonomisk, forretningsmessig eller personlig setting. Det maksimale beløpet som USA kan låne Gjeldstaket ble opprettet under Second Liberty Bond Act. Renten som et innskuddsinstitusjon gir midler til ved Federal Reserve til en annen depotbank institusjon.1 Et statistisk mål for spredning av avkastning for en gitt sikkerhets - eller markedsindeks Volatilitet kan enten måles. En opptreden av US Con Gress passerte i 1933 som Banking Act, som forbød kommersielle banker å delta i investeringen. Nonfarm lønn refererer til enhver jobb utenfor gårder, private husholdninger og nonprofit sektor Den amerikanske Bureau of Labor. The valuta forkortelse eller valutasymbol for den indiske Rupee INR, India's India Rupee består av 1.Elliott Wave Theory. I de gamle skoledagene fra 1920-tallet var det dette vanvittige geni og profesjonell regnskapsberegning som heter Ralph Nelson Elliott. Ved å analysere tett 75 år verdt Elliott oppdaget at aksjemarkedene, trodde å oppføre seg på en noe kaotisk måte, faktisk ikke gjorde det. Da han slo 66 år gammel, samlet han til slutt nok bevis og tillit til å dele sin oppdagelse med verden. Han publiserte sin teori i boken med tittelen The Wave Principle. Ifølge ham handlet markedet i repeterende sykluser, som han påpekte var følelsene til investorer forårsaket av utenpåvirkninger ahem, CNBC Bloomberg ESPN eller t han overordnet psykologi av massene på den tiden. Alliott forklarte at oppover og nedover svinger i pris forårsaket av kollektive psykologi alltid dukket opp i samme repeterende mønstre. Han kalte disse oppover og nedover svinger bølger. Han mener at hvis du kan korrekt identifisere de gjentatte mønstrene i prisene, kan du forutsi hvor prisen vil gå eller ikke gå neste. Dette er det som gjør Elliott bølger så appellerende til handelsfolk. Det gir dem en måte å identifisere nøyaktige poeng hvor prisen er mest sannsynlig å reversere. Med andre ord, Elliott kom opp med et system som gjør det mulig for handelsmenn å fange topper og bunner. Så midt i alt kaoset i priser fant Elliott ordre Awesome, huh. Selvfølgelig, som alle sint genier, måtte han hevde denne observasjonen, og så kom han opp med et super originalt navn Elliott Wave Theory. Men før vi dykker inn i Elliott-bølgene, må du først forstå hva fraktaler er. Basalt sett er fraktaler strukturer som kan deles i deler, som hver er en veldig lik kopi av hele matematikere liker å kalle denne egenskapen selv - likhet. Du trenger ikke å gå langt for å finne eksempler på fraktaler. De kan finnes over hele naturen. En sjøskjell er en fraktal. En snøfling er en fraktal. En sky er en fraktal Heck, en lynbolt er en fraktal. Så hvorfor er fraktalene viktige. En viktig kvalitet på Elliottbølger er at de er fraktaler. Meget som havskjell og snøflak, Elliottbølger kan videre deles inn i mindre Elliotbølger. Riktig å være en Elliottiker nå Les videre. Disclaimer mottar en liten kreditt fra eventuelle kjøp gjennom Amazon-koblingene ovenfor for å hjelpe til med å støtte det frie innholdet og funksjonene på nettstedet vårt. Lagre fremgangen din ved å logge inn og merke leksjonen fullstendig.
Comments
Post a Comment